راهنمای کامل و نحوه ی سرویس کولر آبی با شروع فصل گرما

با آغاز فصل گرما بایستی ابتدا کولر ها را خدمت کرده و در صورتی نیازی به تعمیر داشته باشد آن را نوسازی نمود . اگرچه عالی است سرویس کولر را به دست خدمت کار مجاز بسپارید تا از پیدایش صدمات احتمالی به خویش و وسایل برقی خودداری شود ; البته احتمال دارد گه گاه نیز ناچار گردید خودتان این کار را انجام دهید . پس بد نیست با تلاوت این مقاله آسمونی بدانید چه کار می بایست بکنید .

 نحوه سرویس کولر آبی

سیستم کولر آبی از سه محل ورود برق , آب و هوا تشکیل‌شده شده‌است و تنها یک خروجی هوای مرطوب و خنک دارااست . کابل برق محل ورود کولر , یک کابل چهار رشته‌ای است که هرکدام از چهار رشته به ترتیب مرتبط با نل , پمپ آب , بدور نماید و بدور تند است . آب محل ورود به کولر معمولاً از روش یک شلنگ ۵ میلی‌متری تغذیه میشود که مستقیماً به یک شناور متصل می گردد . هوا هم از روش دریچه‌های کولر که بوسیله پوشال پوشانده‌ شده‌اند وارد کولر میگردد . تفاوت کولر سلولزی با آبی

سرویس کولر آبی

 فرایندها و تجهیزات

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش به وسیله دو موتور غیر وابسته انجام می گردد . سیستم گردش آب کولر به وسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور حیاتی کولر صورت میپذیرد .
قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیم‌بندی می گردند :

الکتریکی : شامل کلید سه دکمه‌ای جدا و وصل , پمپ آب و موتور کولر

مکانیکی : دربرگیرنده توربین هوا , تسمه و شناور

ثابت : دریچه‌ها , بدنه , اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

پیشین از هر چیز واجب است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق کلیدی ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . در صورتی‌که کولر دارنده فیوز غیروابسته است آن را قطع نمائید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید . راهنمای آموزشی روند نصب یک دستگاه اسپلیت به صورت تصویری

از هر کس درون خانه و پای کلید انقطاع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یک توشه قطع و وصل نماید تا مطمئن گردید در حالا سرویس کولر خودتان میباشید نه کولر همسایه!
ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را در اتاق‌ها و سالن‌های خانه گشوده فرمایید تا در صورت آغاز به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود .

بعداز این ها دریچه‌های خود کولر را گشوده فرمائید . برای باز کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل منحصر به فرد گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد . آن‌گاه درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید .

در‌حالتی که که پوشال آن کهنه شده‌است آن را بده بستان فرمائید یا این که در غیر این صورت آنها را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود .

روزنه اطمینان آب را با اعتنا گشوده نموده و تشتک تحت را با شلنگ آب عالی بشویید . در حالتی‌که کف کولر رسوب متعددی گرفته میتوانید به یاری مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .

در حالی که آب کولر تخلیه شده‌است , از هر کس پای دکمه‌ی جدا و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از تندرست پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل فرمایید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند خدمت نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که قیمت تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوبتر است بده بستان شود .

برای سرویس کولر آبی قطعات مکانیکی می‌بایست در اختیار گرفتن و بازدید شود . محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ‌ها حتمی است روغن‌کاری گردد .
تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور مبتلا گیرپاژ شود . درصورتی که که تسمه از شرایط نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , حتمی است آن را تعویض فرمایید .

– واتر پمپ را باز نموده و بعد از نظافت کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به درستی در محل خویش نصب فرمایید .

ناودان های ساکن در درپوش ها را پاک نمائید تا منافذ آن گشوده شود

با مالامال کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل فرمائید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها گشوده است سرویسکار کولر آبی تهران

اگر محور موتور لقی دارااست می‌توانید با استفاده از واشر منحصر , لقی آن را بگیرید . ولی لقی کم اشکالی ندارد

سرویس کولر آبی

 یاتاقان ها را روغن کاری کنید .

شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .
شناورهای سابق موجود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده‌است که مشکلات شناورهای دیرین را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به نیکی تهیه کرد .
شرایط فعلی نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را گشوده فرمایید تا از سالم شناور کولر اطمینان حاصل نمائید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و مشاهده کنید که کار قطع آب صورت قبول می کند یا این که خیر . در صورتیکه آب به درستی وارد کولر نمیشود یا این که کار قطع تماما انجام نمیشود شناور می‌بایست تعویض گردد .

بعد از در دست گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعد از بستن شیر تخلیه از تحت کولر آن را در دست گرفتن نمایید که چکه نداشته باشد . در شرایطی‌که شناور صحیح تهیه شده باشد مرحله آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت می بایست شناور را صحیح تهیه فرمایید . ضمناً اعتنا نمائید که سطح کولر نسبت به زمین بایستی مرحله باشد . یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب در یک جهت آن عده نشود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *