راهنمای خرید مناسب داکت اسپلیت و ارائه ی دسته بندی انواع داکت اسپلیت

امروزه داکت اسپلیت ها تحت عنوان یکی همه گیرترین سیستم های تهویه آپارتمانی به شمار میایند که به دلیل فایده ها و مزایای متفاوت , آنان‌را در اکثری از پروژه های ساختمانی مورد به کار گیری قرار می دهند . اعم از مزایای استفاده از داکت اسپلیتها در پروژه ها , جداازهم نمودن مخارج مصرف انرژی از شارژ همگانی ساختمان است که سبب ساز به مدیریت بی واسطه مصرف کننده و إشراف آن بر میزان استفاده و شیوه ی به کار گیری در حین مشخص می باشدکه ازنتایج آن می تواند باصرفه سازی مصرف انرژی باشد

داکت اسپلیت چیست ؟

سیستم داکت اسپلیت سیستمی است که از دو بخش درست شده شده‌است :

یونیت داخلی
یونیت خارجی

به یونیت خارجی آن اصطلاحاً کندانسور یونیت می‌گویند که دربرگیرنده کویل کندانسور , فن کندانسور و کمپرسور می‌باشد . نحوه انتخاب کانال کشی داکت اسپلیت به همراه آموزش انواع آن

به یونیت داخلی اواپراتور یا هواساز گفته می گردد .
رابطه میان یونیت داخلی و یونیت فرنگی بوسیله لوله های مسی عایق شده صورت می‌گیرد . طرز ی کارکرد آن به‌این صورت است که کندانسور , گاز خنک شده را به یونیت داخلی ارسال می نماید , در باطن یونیت داخلی گرمای محیط بوسیله گاز گرفته می گردد و به هوای سرد تبدیل می‌گردد , هوای سرد نیز بوسیله فن به محیط داده می گردد .

دسته بندی انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها به ۲ نوع ذیل میگردند .

داکت اسپلیت معمولی
داکت اسپلیت اینورتر

گرید داکت اسپلیت های مصرف معمولی B و گرید داکت اسپلیت های کم مصرف A است که داکت اسپلیت اینورتر اسم دارا‌هستند مزیت آن ها این است که هزینه برق کمتری را برای مصرف کنندگان دارا هستند . کمپرسورشان دیجیتال است و با تغییر و تحول به دور این حادثه می افتد , یعنی هنگامی مصرف کم میباشد به دور کمپرسور ذیل میاید و هنگامی مصرف بالا می‌باشد به دور کمپرسور نیز بالا میرود زیرا بیشتر مصرف برق کمپرسورها لحظه ی آغاز است که به شدت آمپر مصرفی آن بالا میرود پس هنگامی که تعداد استارتها را کم کنیم یعنی مصرف برق را نیز کاهش داده ایم . در کمپرسور به دور متغییر حادثه بدین صورت می افتد که , یک توشه آغاز می‌زند و بدور آن به کمترین به دور ممکن میرسد و مجدد به دور آن بالا می‌رود و این منجر می شود که مصرف برق تحت خیس بیاید . یک کدام از عیب های با اهمیت آن اینست که قدمت مقداری دارا هستند زیرا کمپرسور همیشه روشن میباشد , عیب دیگر آن هزینه نخستین بالای آن است

شیوه و نحوه نصب داکت اسپلیت

شیوه و نحوه نصب داکت اسپلیت

از دهانه ی خروجی هواساز یا این که به عبارتی یونیت داخلی در سقف کاذب شبکه کشی صورت گرفته و در هر گوشه ای که نیاز باشد روزنه ای تعبیه می شود و متناسب با هر فصل هوای سرد یا این که گرم بیرون می گردد .

برای ساخت هوای گرم یک کویل آب گرم جلوی دستگاه یا این که پشت دستگاه قرار می‌گیرد . کویل آب گرم که یک کویل مسی مارپیچ ۲ ردیفه یا این که ۳ ردیفه است , آب گرم درون آن می شود و به عبارتی حرفه هوا ساز این توشه هوا را از روی آن عبور می‌دهد , گرمای آب را میگیرد و تبدیل به هوای گرم می نماید و آن را به فضاهای مایحتاج ارسال می نماید . می توان ساخت گرما از روش معکوس کردن سیکل تبرید را طولانی تر کرد .

این سیستم دارای مکش و دهش با شبکه می‌باشد , که عموماً مکش آن پشت دستگاه می‌باشد و این مکش سبب ساز می گردد که چرخش هوا در سوز و سرما و گرما در محیط بی نقص صورت بگیرد و سریع تر محیط را به دمای یکنواخت میرساند . شایسته ترین مکان برای روزنه مکش ۷۰ سانتی متر تا یک متر از زمین میباشد . راهنمای آموزشی تعمیرات ، سرویس و شارژ گاز داکت اسپیلت و انتخاب تعمیرکار ماهر

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

غیروابسته بودن هر واحد
هزینه نخستین ارزان
تعمیر و نگه داری کم
کارکرد سهل و آسان
طول عمر مطلوب

معایب استفاده از داکت اسپلیت

کنترل زوم ندارد , زمانی که دستگاه درون سوئیت روشن می گردد تمام گوشه و کنار از جمله تالار و اتاق های خواب نیز دما میگردند . با وجود ترموستاتی که در اصلی ترین دور و اطراف قرار گرفته است دمای هوا مقدار گیری می‌گردد و این از مطرح ترین معایب سیستم داکت اسپلیت است .
در مقایسه با مینی چیلر یا این که چیلر مصرف برق آن تا حدودی فراتر میباشد البته نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر میباشد .
در بیشتر داکت اسپلیت ها صدای دستگاه آزار دهنده میباشد .

در انتخاب دستگاه داکت اسپلیت دو فاکتور بسیار با اهمیت وجو دارااست :

انتخاب دستگاه
اجرای درست و اصولی
برای منفعت مندی ازبالاترین عملکرد سیستم داکت می بایست اجرای شبکه کشی و لوله مسی به وسیله اشخاص کاردان صورت بپذیرد . به راحتی میتوان بیان کرد ۵۰ درصد تلاش دستگاه متعلق به اجرای اصولی دستگاه است .

شیوه و نحوه نصب داکت اسپلیت

ولی عیب شماره ۳ و راه‌حل پیشنهادی

راه‌حل صدای داکت اسپلیت :

آیا حذف صدای ناشی از نوسان الکترو فن ها و داکت اسپلیت ها میسر می باشد ؟

امروزه داکت اسپلیت ها تحت عنوان یکی همه گیرترین سیستم های تهویه آپارتمانی به شمار میایند که به دلیل فایده ها و مزایای متفاوت , آنان‌را در اکثری از پروژه های ساختمانی مورد به کار گیری قرار می دهند . اعم از مزایای استعمال از گونه های داکت اسپلیتها در پروژه ها , جداازهم نمودن مخارج مصرف انرژی از شارژ همگانی ساختمان است که سبب ساز به مدیریت بی واسطه مصرف کننده و إشراف آن بر میزان استفاده و شیوه ی به کار گیری در حین مشخص می باشدکه ازنتایج آن می تواند باصرفه سازی مصرف انرژی باشد .

امّا با وجود این فائده و دیگر فایده ها استفاده از سیستم های تهویه آپارتمانی , متأسفانه یک چالش و عیبی که در اینگونه سیستم ها در کشور ایران موجود است صدای مزاحم ناشی از الکتروموتور فن داکت ها است که به دلیل تعبیۀ آن درسقف کاذب سوئیت ها یا این که مثل آن و یا این که جایی در حدود اتاقها نظیر بالکن که در بخش اعظمی از موردها سبب سلب آسایش وآرامش وحتی آزار دهنده است و ظاهراً گریزی از آن نیست . اگر چه اقداماتی برای رفع این نقص‌ شده‌است اما هنوز بطور بدون نقص رفع نشده چرا‌که عمدتاً کارفرمایان به علل مختلف از قبیل عدم تصمیم گیری اول , فقدان جا , اختلاف ذوق , عدم شناخت با جزئیات فنی داکت اسپلیت ها , محلِ تعبیه و کارگزاری داکت اسپلیت ها را در درون سوئیت پیش گویی می نمایند که نتیجۀ آن مشکلاتی است که بعدها مصرف کننده با آن مواجه میگردد . این سیستم ها در ایالات متحده و اروپا هم همگانی است امّا محل کارگذاری آن در مکانی بیرون از محل سوئیت است و قاعدتاً مشکلات مو جود در کشور ایران را به همراه ندارد . به امداد رشته آوری نوین دیجیتال را حل سادگی برای رفع این مشکل موجود هست که منجر ارتقا بازده وسطح کیفی و همینطور ارتقا درمدیریت مصرف انرژی و افزایش قدمت الکترو موتورفن می‌گردد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *