بازیافت ضایعات ساختمانی کمک به اقتصاد و محیط زیست

بازیافت ضایعات ساختمانی یاری به اقتصاد و دور و بر زیست

مرجان همایونی , مجموعه اجتماعی – از خانه‌های تک طبقه و حیاط دار که حیاطی آکنده از گل و گیاه داشت خبری نمی باشد , صدای گنجشک‌ها این روز‌ها , جایشان را به صدای کامیون‌ها و آوار ساختمان‌هایی داده‌اند که روزگاری رفت و آمدهایی در آن ها برپا بود . این ترسیم خیر فقط برای کلان شهرها , بلکه در شهرستان‌ها و روستاها هم حکمفرماست . ساختمان‌ها فرو می‌ریزند و ساختمان‌های نو با مدل‌های متعدد , قد دانش می کنند . جاده‌ها آسفالت می گردند , بزرگراه‌ها و طرق نو به‌وجود میایند , بافت‌های فرسوده رنگ نو به خویش می گیرند ; زمین‌ها برای لوله‌کشی آب , فاضلاب یا این که گاز کنده می گردند , سنگ فرش‌ها جای آسفالت‌ها و موزائیک‌های کهن خیابان‌ها و کوچه‌ها را می گیرند , شهر‌ها خوشگل می گردند و اسم گذر فرهنگ و ترقی را به خویش می گیرند .

جعبه های حمل نخاله

چه بلایی بر سر پسماند‌ها و ضایعاتی که حاصل از ساخت و ساز ها است می آید

راهنمای آموزش تعویض مغزی شیرالات اهرمی و دقت درمیزان خرابی آن ها

البته یک سوال در پس تمام این تمامی زیبایی‌ها و بگیر و ببر و حاد کن و بساز‌ها باقی می ماند . سوالی که با گذر از کناره شهرها اهمیت بیشتری پیدا می کند : «پسماند‌ها و ضایعاتی که حاصل این تمامی تشکیل داد و ساز است , چه بلایی سرشان می‌آید؟»

نظارت‌هایی که رخ نمی‌گیرد

مهندس تیمور باجول , رئیس استدلال کهن اداره رئیس پسماند شهرداری اصفهان از حالت پسماند‌ها و ضایعاتی می گوید که اسم پسماندهای ساختمانی را به خویش اختصاص داده‌اند . وی می گوید : «در میهن هنوز بازیافت به طور قانونی فیس نگرفته است . تنی چند از سایت‌ها کار بازیافت را انجام می دهند البته این سایت‌ها , زیاد نادر میباشند و بیش تر این پسماند‌ها و ضایعات ساختمانی در کناره شهر‌ها‌‌ رها می گردند . مسئولیت حیاتی این سایت‌ها به عهده بخش سری است , البته به دلیل آن که مصالح معدنی ارزان‌تر برایشان تمام می شود , در چک پسماند ساختمانی اقدامی نمی کنند . بخش‌های سری با تخریب کوه‌ها و معادن , سنگ‌ها و مصالحی را که برای تشکیل داد و ساز نیاز دارا‌هستند , بدست می آورند غافل از این‌که با این کار سرمایه‌های میهن را از در میان می بریم و برای آیندگان چیزی باقی نمی‌گذاریم . در حالی که یکی‌از حالت گسترش استوار این است که از منابع طوری به کارگیری کنیم که آیندگان نیز بتوانند از آن به کارگیری نمایند البته با به کارگیری بی‌رویه از منابع , عملا آتی بچه‌هایمان را نابود می کنیم . » این به لهجه معمولی یعنی ما به جای به کارگیری صحیح از نخاله‌ها آن‌ها‌را بدور می‌ریزیم و با بی‌مسئولیتی تمام , نیازهایمان را با حفاری در دل طبیعت رفع می کنیم .

پسماند‌ها و ضایعات ساختمانی در حاشیه شهر ها و باز یافت انها

معادن و کوه‌ها در معرض خطر

حال کوه‌هایی از پسماند‌ها و ضایعات ساختمانی در کنار شهر‌ها عرض اندام می کنند و زمین‌هایی به وسعت دریاچه یافت می شود که خاک و سنگ آن بوسیله ساختمان‌سازان به یغما رفته است . در واقع برداشت‌های بی‌رویه برای ایجاد کرد و سازهای بی‌رویه‌ای که‌این روز‌ها چهره می گیرد . انواع فلاش تانک های ایران از جمله مدل ساحل طنابی باکیفیت بالا و داشتن عمر طولانی

بازیافت نخاله های ساختمانی

پسماندهای ساختمانی , وسایل ظاهرا بی‌ارزشی میباشند که می‌توان از آن استفاده‌های کلان کرد و با بازیافت آن ها به مراقبت معادن و کوه‌ها یاری کرد . چه بسا از خاک‌ها می‌توان آجرهایی ایجاد کرد که نقش عایق‌ها را به خیر اجرا می کنند . تیمور باجول , کار‌شناس پسماندهای ساختمانی دراین مورد ارتباط می گوید : «اگر نتوانیم بر این حالت چک کنیم ; خلل ها متعددی به‌وجود خواهد آمد . سایت‌هایی در فضا میهن موجود هست که چک روی آن ها چهره می گیرد مثل وب سایت قم , اصفهان و یا این که کرج , البته با این وجود در کناره شهر‌ها شاهد پسماند‌ها هستیم . چه بسا پسماندهای سنگ‌بری‌ها هم زیاد چشم می شود . درحالی که می‌توان از این پسماند‌ها به کارگیری با صرفه کرد . کشوری مثل چین , با دستگاه‌های پرس پسماند سنگ بری‌هایشان را بلوک فرشی , مصالح ساختمانی و بلوک ساختمانی می کنند , البته ما پسماند سنگ‌بری‌هایمان را در کنار شهر‌هایمان‌‌ رها می کنیم .

نحوه جداسازی مصالح ساختمانی از مبدا برای راحتی کار

جداسازی از مبدا

با جداسازی مصالح ساختمانی می‌توان بخش اعظمی از مصالح را ایجاد کرد . آجرهای درشت , قابل فروش میباشند و می توانند درخصوص ایجاد کرد و ساز موءثر باشند . در حالتی‌که آجر‌ها خرد و ریز شده باشند , می‌توان برای باغچه و چمن از آن ها به کارگیری کرد . خاک‌های بدست آمده از این مصالح برای زمین‌های ورزش و بتن‌ها هم برای زیرسازی قابل به کارگیری میباشند .

بازیافت نخاله های ساختمانی

چه بسا آسفالت‌های کهن را می‌توان به آسفالت‌های قابل به کارگیری تبدیل کرد و خاک قابل انعطاف و گچ را برای لوله کشی‌های آب و فاضلاب یا این که مواقعی که نیاز به لبریز کردن داشته باشد , به کارگیری کرد . وی در خصوص بازیافت پسماندهای مصالح ساختمانی در کشورهای دیگر می گوید : «کشورهای پیشرفته که فضای مقداری برای بازیافت پسماندهای ساختمانی دارا‌هستند , از‌‌ به عبارتی مبدا این تفکیک‌ها را انجام می دهند . وقتی که خانه‌ای در حالا تخریب است , آن ها فلز , بتن , خشت , چوب و . . . را از نیز مستقل کرده و به طور غیروابسته بازیافت می کنند . آن ها بتن را با دستگاه‌های خرد کن یا این که آسیاب کن , خرد می کنند و برای مصالح دیگر از آن منفعت می برند . چه بسا می‌توان از این پسماند‌ها به کارگیری با صرفه کرد , یعنی بلوک و بتن‌هایی را که از تخریب ساختمان‌ها بدست میایند , می‌توان در زیرسازی‌های جاده‌ها آیتم به کارگیری قرار بخشید . در کشورهای دیگر ابدا اذن ترکیب شدن این مصالح را با نیز نمی‌دهند , در حالی که ما این مصالح را ترکیب می کنیم , ‌‌ رهایشان می کنیم و بعد از آن از‌‌ رهاسازی نو می خواهیم آن‌ها‌را تفکیک کنیم . درحالی که پسماندهای ساختمانی وقتی که ترکیب می گردند قیمت خویش را از دست می دهند و تفکیک آن هم مشکل ها متعددی را به ملازم داراست . ما چه بسا زباله‌های خانگی‌مان را هم از نیز تفکیک نمی‌کنیم , در شرایطی‌که که در حالتی‌که از‌‌ به عبارتی مبدا این تفکیک‌ها چهره می‌گرفت , برگه و مقوا و وسایل دیگر از آن ها به دست می‌آمد و در سود سرمایه‌های بخش اعظمی مراقبت می شد . » تخلیه نخاله

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *