مدل های مختلف تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

انواع مختلف روشهای تصفیه بیولوژیکی آب

تصویه آب

 

به طور ارگانیک در اثر کار میکروارگانیسمها , مواد آلی به دی اکسیدکربن , کربن , آب و بخش یه خرده از آن‌ها هم به ترکیبات معدنی استوار تجزیه می‌شوند . این شیوه به دو شکل هوازی و بی هوازی انجام می شود . . . طرح توجیهی بازیافت نخاله ساختمانی

به صورت ارگانیک در اثر کار میکروارگانیسمها , مواد آلی به دی اکسیدکربن , کربن , آب و بخش یه خرده از آن‌ها هم به ترکیبات معدنی استوار تجزیه می‌شوند . این شیوه به دو شکل هوازی و بی هوازی انجام می شود .

روشهای تصفیه بیولوژیکی آب :تصویه  هوازی

 

این تصفیه در حضور اکسیژن انجام می شود :

۱ ) سیستم پخش ارگانیسمها در پساب و بعد تصفیه آن‌ها مثال ای از طریق لجن فعال شده‌است . بقیه روشها عبارتند از : نحوه حوضچة اکسایش از جور هوادهی و نحوه حوضچة اکسایش بیولوژیکی .

۲ ) سیستم ثبت ارگانیسمها در ماده : این سیستم دربردارنده پوسته ظرافت از میکروارگانیسمهاست که به ماده جامد چسبیده اند و با بازخورد آن‌ها به پساب , فعالیت تصفیه آب شکل میگیرد . این طریق پوسته نازک با اهمیت نامیده می شود . دراین سیستم روشهایی مانند صافی قطره ای , دیسک چرخان , هوادهی تماسی , آب پاشی زمین و صافی شنی متناوب بکار برده می شود .

مواد آلی پساب به وسیله میکروارگانیسمهای هوازی میتوانند به طریق پایین تجزیه شوند :

میکروارگانیسمهای تصفیه کننده پساب در موقعیت کلی به دو صورت میتوانند وجود داشته باشند :

۱ ) به فرم مواد آویزان پاشیده شده به صورت لخته در آب

۲ ) به طور مواد ته نشین شده بر روی مواد جامد شناور جان دار درآب .

معمولاً در نحوه تصفیه , زمینه اولیه طریق لجن فعال شده و قضیه دوم شیوه پوسته با اهمیت نامیده می شود .

روشهای تصفیه بیولوژیکی آب :تصویه بی هوازی

تصویه آب

درتصفیه بی هوازی , روند تصفیه در مکانهای عاری از اکسیژن شکل میگیرد و تفاوت چندانی با جور هوازی ندارد . مثال بارز تصفیه بی هوازی دربرگیرنده دوروش گرم وسرد است . علاوه براین سیستم نام برده برای تصفیه شیرابه مواد زائد حجیم مؤثر است .

طرز کار براین اساس است که در مرحلة اولیه , میزان ماده آلی در‌این سیستم کاهش یابد و بعد فعالیت تصفیه با دستگاه تصفیه بی هوازی صورت بپذیرد . علاوه بر این , از سیستم نام برده به صورت گسترد های بعنوان طریق تصفیة لجن مازاد ساخت شده در روند لجن فعال , به کار گیری میشود . طریق تصفیه بیولوژیکی منحصراً در تصفیه فاضلاب شهری به کار میرود .

شیوه تصفیه بی هوازی سوای ذخیره هوا انجام می شود . دراین طریق تجزیه مواد آلی به صورت پایین انجام میگیرد :

‏ CH‏ و ۴ ‏CO‏ و ۲ ‏NH‏ و ۳ ‏H2O‏ و ‏H2S ‏→ ‏ ( اسیدچرب ) اسید آلی → ماده آلی

درتصفیه بیولوژیکی , اثبات نگهداشتن وضعیت زیست محیطی که منجر توسعه و گسترش حداکثر بضاعت و توان میکروارگانیسمها میشود لازم است . با اهمیت ترین وضعیت زیست محیطی در‌این شیوه عبارتند از : دما و فضای نا مناسب و PH .

اشکال مختلفی از میکروارگانیسمها در تصفیه پساب کمپانی می نمایند . آن تیم از میکروارگانیسمها که نقش با اهمیت در تصفیه پساب دارا هستند عبارتند از : باکتری , پروتوزوآ , جلبک و غیره .

– بارگیری آلودگی و سرعت دفع آن به وسیله ارگانیسمها

هر چند تصفیه بیولوژیکی روشهای مختلفی دارااست ولی یک اصل همگانی ( که ارتباط فی مابین میزان ارگانیسم و میزان ماده آلایندة قطع شده‌است ) در تمام آن‌ها برقرار است .

همان برای گرفتن نرخ اثبات جداسازی , میزان ارگانیسمها و میزان توشه آلودگی مدام می بایست در‌حد تعادل خاصی نگهداری شود . این تصفیه در حضور اکسیژن انجام می شود .

تصحیح لجن

بعد از تصفیه پساب جهت در دست گرفتن آلودگی در اثر به کار گیری از روشهای تصحیح بیولوژیکی , فیزیکی و شیمیایی , لجنهای آلی و غیرآلی برجای خواهند ماند . معمولاً برای دفع لجن , آن را از روش آبگیری کم آب می نمایند . لذا مقدمه روشهای آبگیری لجن و بعد روشهای دفع آن موضوع آنالیز قرار خواهد گرفت . ذکر این نکته دارای اهمیت است که لجن باقی‌مانده در تصفیه منزل ها دربردارنده مقادیر متنابهی از ترکیبهای سمِی و خطرناک می‌باشد .

۱ – طریق آبگیری از لجن

تعیین طرز آبگیری از لجن به خصوصیاتی مانند حضور مواد آلی , مواد معدنی , دانه بندی و غیره وابسته است . به صورت خلاصه روشهای آبگیری از لجن دربرگیرنده نکات زیر میشود :

– ۱ – ۱ – شیوه آبگیری ارگانیک

دراین نحوه , لجن به وسیلة تابیدن فروغ خورشید و یا این که هوا کم آب می شود . به این مراد لجن تر بر روی بستری از ماسه ریز به قطر ۲۰ الهی ۳۰ سانتیمتر قرار داده میشود . این طرز خیر صرفا به زمین دوچندان نیاز دارااست بلکه به شدت , تابع تغییرات آب و هوایی می‌باشد .

– ۱ – ۲ – نحوه الک

دراین شیوه از مادة منعقدکننده برای ارتقا میزان ذرات لجن به کار گیری می شود که با این نحوه جداسازی ذرات جامد از مایع به وسیلة الک , میسر می شود .

– ۱ – ۳ – طرز آبگیری مویین

دراین طرز از اسفنج و دیگر جاذبهای آب برای کاهش حجم آب لجن به کار گیری می شود .

– ۱ – ۴ – نحوه سانتریفوژ

در‌این طریق با به کار گیری از نیروی سانتریفوژ , آب از لجن قطع میشود .

– ۱ – ۵ – صاف کردن درخلاء

صاف کردن زیر فشار ناچیز با به کار گیری از پمپ خلاء شکل می پذیرد .

۱ – ۶ – صاف کردن فشاری

لجن توسط کمپرسور , زیر فشار قرار میگیرد تا آب آن بیرون گردد . از فی مابین موردها خاطره شده طرز سانتریفوژ , صاف کردن خلاء و صاف کردن فشاری عمده مورداستفاده قرار میگیرند به دلیل آن که از کارآیی خیر و خوبی برای آبگیری حجم متعددی از لجن برخوردار می‌باشند .

– ۲ – دفع لجنهای آلی

معمولاً سه شیوه پایین برای دفع لجنهای آلی زمینه به کار گیری قرار میگیرد :

۱ –روش سوزاندن

۲ –روش تخمیر متان

۳ –کمپوست کردن

– دفع لجنهای غیرآلی تفاوت میان فاضلاب های شهری و صنعتی

لجنهای غیرآلی دوچندان خطرناک می‌باشند , ولی شیوه دفع پایانی برای آن‌ها ارائه نشده است . این جور لجنها , بعد از ثبت مواد آلاینده دفع می‌شوند . احتمالا شایسته ترین طرز دفع لجنهای غیرآلی , به کار گیری دوباره از آن‌ها در صنعت های باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *