فاضلاب ها را به چه اشکالی تصفیه می کنند؟

نصب شیرآلات و لوله کشی غرب تهران

آشنایی با مزایای تصفیه فاضلاب ها

درک کردن پروسه تصفیه فاضلاب را نمیتوان با مطالعه صرفا یک کتاب به انجام رسانید و این قضیه را می بایست با قرائت مداوم کتاب ها و مقاله ها دارای اعتبار که در موضوع تصفیه فاضلاب نگاشته شده شکل پذیرد! با این وجود احتمال دارد بتوان با صرف چندین دقیقه وقت , به اجمال پروسه کلی تصفیه فاضلاب را فهمید .

تصفیه فاضلاب معمول و همگانی برای کاهش سه عنصر حساس مواد آویزان , باکتریها و BOD شکل میگیرد . در صدر می بایست بدین نکته اعتنا کرد که فرآیندهای تصفیه بیشتراز آنکه حذفی باشند , فرآیندهای تبدیلی و تغییری می باشند که موجب کاهش قابل مراعات موادسازنده زیان آور فاضلاب میشود به همین بهانه در نقطه پایان تصفیه فاضلاب میزان مواد آویزان و BOD کاسته شده ولی به صفر نمیرسد .

از فی مابین موادسازنده مو جود در فاضلاب که می بایست حذف شوند , مواد آویزان زیرا نظیر سپر و پناهگاه میکروارگانیزمها فعالیت میکنند و آن‌ها را از زخم ضدعفونی کننده‌هایی نظیر کلر و ازن محفوظ می‌دارند , بد قلمداد می گردند و زیرا BOD شاخصی از مواد غذایی ما یحتاج میکروبها است و کاهش BOD به معنای این است که نگرانی از جهت دسترسی کافی و به میزان میکروبها به مواد غذایی نیست , اهمیت دارااست . به عبارت دیگر در شرایطی‌که باکتریها اندک شوند و مواد غذایی آنان کاهش نیابد این احتمال موجود است که میکروارگانیزمها با استعمال از مواد غذایی در اختیار مجددا انتشار یافته و بسیار شوند .

چاه فاضلاب در آوردن جسم از چاه فاضلاب و توالت آریاشهر غرب تهران

کاهش حذف باکتری ها

کاهش و حذف باکتریها هم به خیال و خاطر بیماریزایی بعضا از آنان انجام میشود و این که در عدم حذف , فاضلاب محل ورود به منابع پذیرنده آب قادر است زخم بدون شوخی به سالم آدم وارد آورد . مواد آویزان داخل فاضلاب با بیحرکتی آن , ته نشین شده و از جریان بیرون می گردند و این به عبارتی اتفاقی است که با بخش آویزان مواد غذایی میکروبها که به عنوان BOD آویزان از آن خاطره میشود نیز میفتد .

کاهش مواد غذایی محلول در فاضلاب به خویش میکروبها واگذار شده‌است . چون این موجودات در حین کافی بخش محلول مواد غذایی را آویزان کرده و به هم پا خویش بصورت لجن , داخل فاضلاب ته نشین میکنند .

حذف باکتریها به وسیله ضدعفونی کردن با کلر , ازت و یا این که بقیه ضدعفونی کننده‌ها انجام میشود . با این اوصاف تصفیه فاضلاب دستور پیچیده‌ای وجود ندارد . در حقیقتا همچنین است . به همین بهانه او‌لین سیستمهایی تصفیه فاضلاب صرفا دارنده چندین آبگینه و یا این که حوضچه سطر شده در متواتر بودند که آرامششان BOD و مواد آویزان را حذف میکرد و فرصت در اختیارشان به میکروبها مجال می‌داد تا با تبدیل BOD محلول به آویزان , موقعیت و محفظه کاهش این عنصر مزاحم را نیز آماده آورند . اشعه فرابنفش نور و روشنایی خورشید هم به حذف باکتریها امداد میکرد و در غایت فاضلاب در «برکه‌های تثبیت» به تصفیه نائل می‌آمد .

«برکه‌های تثبیت» به دلیل مجال ماندگاری خوب , زمین متعددی را حتمی داشتند و این قضیه مخصوصا زمانی نور و روشنایی خورشید و موقعیت ارگانیک امداد حالا برکه‌ها نمیشد , اختلال زمین را دو چندان میکرد .

ابعاد با ترقی تکنولوژی , محققان به امداد باکتریها آمدند و با هوادهی آنان , بر کار باکتریهای تصفیه فاضلاب اضافه کردند . علتی که سبب شد مصرف مواد غذایی و مرگ و میر متعاقب آن سریعتر انجام یافته و با منفعت گیری از «لاگونها و یا این که برکه‌های هوادهی» کاهش چشمگیری در زمین ما یحتاج پروسه تصفیه حاصل بیاید .

زمین ما یحتاج جهت «برکه‌ها و لاگونهای هوادهی» متخصصان و محققان را راضی نکرد مخصوصا این که آنان پی بردند باکتریهای خو گرفته با محفظه خوبتر از سایر باکتریها طعام خورده و زودتر از سایر باکتریها از فی مابین میروند . روی این اکانت بود که آنان تصمیم گرفتند روی باکتریهای سازگار شده با محفظه و یا این که به عبارت دیگر باکتریهایی که بیشتراز از سایر باکتریها و به بازه طولانی‌تری از آنان در معرض مواد غذایی واقع شده‌اند , بیشتراز از سایر باکتریها حسابی ویژه بگشایند .

اختلال اینجا بود که جریان شدید فاضلاب باکتریهای تصفیه فاضلاب را با خویش از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر منتقل میکرد و به آنان مجال سازش با محفظه و خو دریافت کردن را نمی‌داد .

خوشبختانه این اختلال نیز قابل حل بود و محققان و متخصصان را بدین فیض رساند که در شرایطی‌که نمی‌توانند سبب ماندگاری میکروبها در قالب لجن آماده نمایند , میتوانند به وسیله پمپ مکنده فاضلاب باکتریهای رفته را به آبگینه هوادهی برگردانده و از آنان برای مصرف سریعتر و عمده مواد غذایی استعمال نمایند . بدین ترتیب پروسه «لجن فعال» که در آن از میکروبهای فعالتر از سایر افراد که مواد غذایی را سریعتر و خوبتر مصرف میکنند و زودتر از سایر می‌میرند , استعمال می‌نمود پدیدآمد که زمین ما یحتاج تصفیه منزل را گشوده نیز کاهش اعطا کرد .

چاه فاضلاب

لوله بازکنی تکاوران شبانه روزی

پیشرفت علمی در تصفیه فاضلاب ها

پیشرفتهایی که ابعاد در دانش تصفیه فاضلاب و تصفیه خانه‌های فاضلاب شکل گرفت موادسازنده غذایی مهمی زیرا فسفر و ازت را کاهش اعطا کرد و موجب شد استعمال از فاضلاب تصفیه شده مخاطرات کمتری را برای سالمی انسانها تولید کند . ولی کلیه این پیشرفتها مرهون و وامدار اشخاصی است که برای نخستین دفعه پی بردند که در شرایطی‌که فاضلاب را در حوضچه‌ای رها سازند اکثری از محتویات زیان آور خویش را از دست داده و فراهم استعمال دوباره میشود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *